راه ها و بی راهه های عشق
(نقدی بر اندیشه های اشو)
وجد در سکس بارقهای از وجد عرفانی است آفتاب در سایه ص188.
چکیده
چرا انسان عشق را در زمین و در رابطه با هم نوعان تجربه می کند؟ و در برابر این ادراک و هیجان چه رفتاری باید داشته باشد؟ پاسخ اشو با پاسخی که در نظام تربیتی عرفان اسلامی به این پرسش داده شده متفاوت است. این که عشق مجازی دبستان دانشگاه عشق حقیقی است. و برای رسیدن به عشق حقیقی گذر از آن ضرورت دارد؛ روشن است. اما اشو بر لذت جنسی و شادمانی این جهانی تأکید داشته ناپایداری آن را پذیرفته، خدا را در خوشی ها و کامجویی های مادی و عادی میجوید. اما توصیه میکند که باید عشق جنسی را با مراقبه و نیایش آمیخت که لطف آن افزایش یافته، خوشی و شادی عمیقتری تجربه شود.
ولی عرفان اسلامی به دو صورت و در دو طرح متفاوت گذر از عشق مجازی به عشق حقیقی را رقم میزند. نخستین طرحی که عشق مجازی در آن روی می دهد، طرح کشف و پیدایش عشق حقیقی و دومین طرح استمرار و پایداری در آن است. ما هم برای پدیدار شدن عشق حقیقی در دل به عشق مجازی نیازمندیم و هم برای پایداری ورزیدن در عشق حقیقی باید مهارتهای لازم را در مدرسة عشق مجازی فراگیریم. در طرح نخست مهار عشق ورزی ما را به کشف عشق حقیقی میرساند و در طرح دوم مهارت در عشق ورزیدن، استقامت و پایداری در عشق حقیقی را میآموزد.
واژگان: عشق، سکس، مراقبه، خداوند، عفت، پیداری در عشق.
ادامه مطلب ...
مقدمه
سلامت زندگی انسان همیشه از سوی عوامل مخربی تهدید میشود،
گاهی این عوامل به بدن و سلامت جسمانی آسیب میرسانند، که در این صورت
بهداشت جسمی و مباحث علوم پزشکی مطرح میشود. گاه دیگر عوامل آسیبزای
روانی هستند که موضوع بهداشت روانی را پیش میکشند و دانش روانشناسی به آن
رسیدگی میکند. اما نوع دیگری از عوامل آسیبزا هستند که اندیشههای معنوی،
باورها، اخلاق و ارزشهای انسانی را تهدید میکنند، در این جاست که
بهداشت معنوی به میان میاید و علمای علوم دینی، انسانشناسان متأله و
اساتید اخلاق و عرفان مسئول رسیدگی به آن هستند.
با افزایش خرافات و
آسیبهای معنوی صاحب این قلم به تازگی نظریة بهداشت معنوی را در مجامع علمی
مطرح کرده و امیدوار است که با استقبال محققان و دانشمندان، راه حلهایی
برای بخشی از مسائل و مشکلات امروز مردم پیدا شود.
بسمه تعالی
عرفان حلقه تهدیدی جدی برای بهداشت معنوی جامعه
مقدمه
سلامت
زندگی انسان همیشه از سوی عوامل مخربی تهدید میشود، گاهی این عوامل به
بدن و سلامت جسمانی آسیب میرسانند، که در این صورت بهداشت جسمی و مباحث
علوم پزشکی مطرح میشود. گاه دیگر عوامل آسیبزای روانی هستند که موضوع
بهداشت روانی را پیش میکشند و دانش روانشناسی به آن رسیدگی میکند. اما
نوع دیگری از عوامل آسیبزا هستند که اندیشههای معنوی، باورها، اخلاق و
ارزشهای انسانی را تهدید میکنند، در این جاست که بهداشت معنوی به میان
میاید و علمای علوم دینی، انسانشناسان متأله و اساتید اخلاق و عرفان
مسئول رسیدگی به آن هستند.
با افزایش خرافات و آسیبهای معنوی صاحب این
قلم به تازگی نظریة بهداشت معنوی را در مجامع علمی مطرح کرده و امیدوار است
که با استقبال محققان و دانشمندان، راه حلهایی برای بخشی از مسائل و
مشکلات امروز مردم پیدا شود.
ادامه مطلب ...
دیباچه
ادامه مطلب ...
عرفان وین دایر
محاسن و ملاحظات
زندگی و شخصیت
وین دبلیو دایر
[1] در یکی از شهرهای آمریکا متولد شد. کودکی دایر با سختیها و مشقتهای فراوانی همراه بود. وی کودکی خود را در خانوادهای پر جمعیت و پر ماجرا سپری نمود، او شیرخوار بود که پدرش خانواده 4 نفره خود را رها میکند. وی بارها و بارها از اعتیاد و الکلی بودن پدر خود یاد میکند، فرد معتادی که فقط به فکر خوش گذرانی و عیش و نوش خود بود[2]، به گونهای که فرزند 16 ماهه خود را به پسر 4 سالهاش میسپارد و زندگی و خانواده خود را رها میکند و با زنی دیگر پا به فرار میگذارد[3] که بعد از آن وی موفق به ملاقات پدر نمی شود و بالاخره پدر دایر در اثر افراط در نوشیدن مسکرات جان خود را از دست میدهد[4]. مادر وی بعد از جدایی از شوهر با مردی دیگر ازدواج میکند که از قضا وی هم الکلی و معتاد و بیمسئولیت بوده است.
وین دایر در پایینترین سطح اجتماع رشد کرد و در جوانی به مدت 4 سال در نیروی دریایی آمریکا مشغول خدمت شد که البته با تلاش و زحمت توانست به دانشگاه راه یابد. در همین ایام بعلت مشکلات عدیده اقتصادی مشاغل مختلفی از جمله چمن زنی، پخش روزنامه[5] ، صندوق دار و شاگرد سوپر مارکت را تجربه نمود.[6]
وین دایر در جوانی در حالیکه اعتیاد به الکل و مواد مخدر با زندگی او پیوند خورده بود[7] توانست در سایه مدیتیشین و بعد از تمرین و تلقینهای فراوان آن راترک کند.[8]
وین دایر از فردی به نام «رام داس» در عمل درسهای زیادی گرفته و از وی به نام استاد عرفان خود نام میبرد. رام داس از نظر دایر بزرگترین سخنران دنیاست.
وی هیچ گاه از یادآوری کرامات و کارهای خارقالعاده خود خسته نمیشود. لیست کارهای غیر عادی که وین دایر از زندگی خود بر میشمارد به دهها مورد میرسد. در این فهرست بلند مواردی از قبیل جان سالم به در بردن از تصادف، [9]موفقیت در دوی ماراتن در اثر مکاشفه معنوی،[10] ا دیدن رویای صادقه،
ادامه مطلب ...
یورو اسلام و استحاله اعتقادی مسلمین
تحلیل و بررسی فیلم «من خان هستم...»
شناسنامه فیلم
فیلم «من خان هستم...»به کارگردانی(: Karan Johar) کاران جوهار 38ساله( هندی)محصول سال2010، باهنرپیشگی شاهرخ خان (Shahrukh Khan) وکاجول (( Kajolدوهنرپیشه مطرح سینمای بالیود ساخته شده است. آنچه حائز اهمیت است همکاری هالیوود و بالیوود توسط بیش از 5 شرکت سینمایی در این فیلم است. که از بارزترین انها فوکس قرن بیستم را می توان نام برد.جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین موسیقی از جشنواره فیلم فیر Filmfareنصیب خود کرده.در سه هفته اول در بیش از 119سینمادرآمریکاوکانادا اکران شده.در17روز اول 363500$ فروش داشته که این فیلم رکورد جدیدی برای بالیود به حساب می آید[1].
نوع فیلم (ژانر) ملودرام می باشد.
مرور داستان :
رضوان خان یک جوان مسلمان هندی است. او با وجود معلولیت جسمی خاص (اسپرگرسندرم) دارای قدرت حافظه و هوش خارق العاده ای است. رضوان توانایی های بالقوه ی فراوانی دارد، اما در هند از به فعلیت رساندن آن ها عاجز است. او بنا به وصیت مادر به امریکا می رود تا شاد زندگی کند و استعدادهای خود را شکوفا سازد. کاری که برادر کوچکتر او قبلاً انجام داده است. به امریکا رفتن همان و آشنایی با یک دختر هندی که شغل او آرایشگری است (ماندیرا) معتقد به هندویسم است ولی رضوان، با اینکه مسلمان معتقد است و هرگز نمازش ترک نمی شود ایرادی در ازدواج با او نمی بیند. بنا به باور شریعتی که مادر رضوان آن را تفسیر می کند، مسلمان و غیرمسلمان معنا ندارد و تنها خوبی و بدی وجود دارد. ماندیرا خوب است پس می تواند همسر مناسبی برای رضوان خان باشد.
ادامه مطلب ...